Michael Scofield is a desperate man in a desperate situation. His brother, Lincoln Burrows, was convicted of a crime he didn't commit and put on Death Row. Michael holds up a bank to get himself incarcerated alongside his brother in Fox River State Penitentiary, then sets in motion a series of elaborate plans to break Lincoln out and prove his innocence. Once out of jail, their perils aren't over -- the brothers must flee to escape recapture and battle an intricate political conspiracy that puts everyone's life at risk.
Lincoln Burrows is scheduled to die on death row for an assassination his younger brother Michael is convinced he did not commit. With no other options and time running out, Michael takes drastic measures to get incarcerated alongside his brother. Once inside, Michael - a structural engineer with the blueprints for the prison - begins to execute an elaborate plan to break Lincoln out and prove his innocence.
As racial tensions simmer inside the prison and Veronica digs into Lincoln's case, Michael tries to get a drug that will help him test positive for diabetes, and to secure a large bolt he can use in his escape plan.
Time is running out, and Michael must enlist the help of his cellmate Sucre to help execute his elaborate escape plan. But Sucre wants no part of it and asks for a cell transfer, and Michael's new cellmate Haywire is even worse than he sounds. Meanwhile, Veronica meets a woman who may be able to help stop Lincoln's execution.
When Haywire sees through Michael's plans, it further delays his timetable for an escape. Meanwhile, Sucre has a change of heart and Lincoln's nightmares about his execution intensify. Outside the walls, Veronica teams with an advocacy lawyer who may be driven by more than justice.
Kellerman and Hale pay a visit to Warden Pope, whose past may not be as angelic as it appears. Meanwhile, Michael learns he may be getting out of Fox River much sooner than he expected – without Lincoln. Outside the walls, Veronica and Nick's investigation to prove Lincoln's innocence gives her doubts of her own.
Michael turns up the heat to break through to the other side of his cell wall and outside forces plan to move up Lincoln’s execution day. Meanwhile, a full-scale riot in the prison threatens lives and gives T-Bag an opportunity to uncover a startling secret. Outside the walls, Veronica and Nick track a lead to Washington, DC.