The Charge of the Light Brigade
During the Crimean War between Britain and Russia in the 1850s, a British cavalry division, led by the overbearing Lord Cardigan (Trevor Howard), engages in an infamously reckless strategic debacle against a Russian artillery battery. An inept chain of command and the arrogance of the aristocratic officers nearly destroys the brigade. Interpersonal wars within the unit, including unfaithful wives and a rivalry between Lord Cardigan and Captain Nolan (David Hemmings), heighten the conflict.