S1, A2: Tenax en Domitianus beginnen hun eigen Gouden renfactie en halen de beroemde wagenmenner Scorpus over zich bij hen te voegen. Patriciërs Antonia en Marsus proberen hun plannen te ondermijnen, terwijl Cala Tenax haar hulp aanbiedt om de veiligheid van haar dochters te garanderen. Keizer Vespasianus overpeinst wie van zijn zoons — soldaat Titus of politicus Domitianus —hem het beste kan opvolgen.