Buck and the Preacher
Deze film met Butch Cassidy en de Sundance Kid werd destijds met een sociale ondertoon ontvangen.Buck and the Preacher is een heel goede Western en het regiedebuut van Sidney Poitier. Hij werkt in deze film ook voor het eerst samen met Harry Belafonte. Poitier speelt Buck, een voormalige cavaleriesergeant van de Union, die bevrijde slaven begeleidt naar de grens van Colorado. Hij reist samen met zijn vrouw (Ruby Dee die iedere scène weet te stelen) en een zeer gelovige oplichter die bekend staat als de Preacher (Belafonte). Ze worden aangevallen door racistische premiejagers die de voormalige slaven weer willen terugbrengen naar de plantages van Louisiana. Buck en zijn reisgezelschap moeten alle moed bijeenrapen om hun doel te bereiken en het Wilde Westen te temmen.