Philadelphia
Twee Oscars en vijf Oscarnominaties kreeg Philadelphia, de film van Jonathan Demme waarin Tom Hanks de jonge, veelbelovende advocaat Andrew Beckett speelt die zojuist ontslagen is door een prestigieus advocatenkantoor. Andrew beweert dat hij ontslagen is omdat hij AIDS heeft en wil zijn voormalige werkgever aanklagen, maar die is zo machtig dat geen enkele advocaat in Philadelphia het aandurft. De wanhoop nabij gaat hij uiteindelijk naar de homofobe ambulancejager Joe Miller (Denzel Washington), die wel wat geld en bekendheid kan gebruiken. Voor Andrew is het duidelijk, hij wil zijn reputatie en zijn leven terug, en hij wil gerechtigheid. Maar voor Joe, die sociaal en cultureel veel verschilt van Andrew, is het een confrontatie met zijn eigen angsten en vooroordelen over homoseksuelen.