The Last Detail
Jack Nicholson op z'n best in dit bejubelde komische drama rond drie losgeslagen zeelui. Twee doorgewinterde onderofficieren bij de marine, Buddusky (Nicholson) en Mulhall (Otis Young) krijgen de opdracht de jonge matroos Meadows (Randy Quaid) van de basis in Virginia naar de marinebajes in New Hampshire te brengen. Meadows moet 8 jaar zitten voor een minimaal misdrijf, maar Buddusky en Mulhall mogen hem wel en besluiten van de trip noordwaarts een uitje te maken. In Washington ontkomen ze ternauwernood aan een bargevecht, ze bezuipen zich in hun hotel, in New York krijgen ze het aan de stok met een stel mariniers, en in Boston regelt Buddusky een prostituee om Meadows te ontmaagden. Nadat ze hun bajesklant met tegenzin overhandigen realiseert het duo zich dat ze, net als Meadows, gevangenen zijn van hun eigen bestaan.