Underworld: Rise of the Lycans
De voorloper op de reeks laat zien hoe de eeuwenoude strijd tussen de aristocratische vampiers, de Death Dealers, en hun voormalige slaven, de Lycans ontstaan is. In de middeleeuwen staat de jonge Lycan Lucian (Michael Sheen) op als een sterke leider die de weerwolven opzet zich te verzetten tegen Viktor (Bill Nighy), de wrede vampierkoning die hen tot slaaf gemaakt heeft. Lucian wordt vergezeld door zijn geheime minnares, Sonja (Rhona Mitra), in deze strijd tegen het leger van Death Dealers. Ze vechten voor de vrijheid van de Lycans.