Wayne Shorter: Zero Gravity Zero Gravity 2000 - ∞
S1, E3: I tredje portal omdefinerer Shorter jazz og oppfordrer til kunstnerisk utforsking for å skape sosiale endringer. Han ser "Zero Gravity" som et brudd med sjangerens begrensninger og undertrykkende betinging fra samfunnet. I åttiårene nyskaper han med kvartetten sin og orkestrale komposisjoner og er på sitt mest produktive. Han beviser at mennesket bak instrumentet fortsatt er ytterst viktig.