S 1, A 103: 3. Judas och Pontius Pilatus
Än idag är Judas synonymt med förrädare, men vad fick honom att svika sin bästa vän? Det förblir ett av bibelns stora mysterier som historiker än idag försöker förstå. Pontius Pilatus ser orosmoln kring den kontroversielle predikanten Jesus, och medan trycket ökar på att Jesus ska avrättas får Pilatus fru en profetisk mardröm om att Jesus borde lämnas ifred. Trots det sänder Pilatus iväg honom till korsfästelsen. Del 3 av 4.