S1, A1: Den en gång mäktige kapten Flint står inför myteri. John Silver slår sig ihop med Flint på dennes piratskepp, men gömmer något värdefullt för kaptenen. På New Providence-öarna försöker Eleanor Guthrie hålla ställningarna mot den brittiska flottan.