S1, A5: Offentliga avrättningar av brottslingar hörde till vanligheterna i Colosseum, men under kejsaren Trajanus tid är ett av dessa offer ingen vanlig fånge. Biskop Ignatius av Antiokia är en del av en växande underjordisk religion som hotar romerska traditioner: kristendomen. Kommer hans högprofilerade avrättning att sända ett budskap eller sprida Kristi ord längre än vad Trajanus kunde ha förutsett? Del 5 av 8.