S1, A2: Mirakulöst räddad från ett skeppsbrott inser Fjord Stone att han besitter nyfunna, magiska förmågor. I Nicodranas leder Jester Lavorres vågade skämt till problem av oanade proportioner. Under tiden hamnar Nott och Caleb i livsfara på grund av Notts kleptomani, samtidigt som Beau närmar sig sanningen i söder.