Comuneros
Comunerosupproret var ett uppror av invånarna i Kastilien mot Charles I tills de förlorade Slaget vid Villalar den 23 april 1521, då ledarna Juan de Padilla, Juan Bravo och Francisco Maldonado fångades och avrättades.