Dolt på ett hemligt berg ligger League of Shadows och dess orädda ledare, Ra's al Ghul. Tillsammans med sin lika farliga dotter Talia, övervakar han en utbildad armé av lönnmördare med planen att ta över jorden. Men ett uppror inifrån ligan hotar nu att ändra maktbalansen och sänder Talia, och hennes unge son Damian, på flykt till Gotham City. Med lönnmördare efter sig, söker Talia skydd hos pojkens okända far, Batman. Med sin son i släptåg krigar Batman mot skurken Deathstroke och League of Shadows samtidigt som han lär sin egensinniga pojke att man inte kan bekämpa kriminalitet genom att bli kriminell. Med hjälp av Gothams bästa, inklusive kommissionär Gordon och Nightwing, upptäcker Batman snart att hans son och mest betrodda bundsförvant är en och samma!