De 400 slagen
En klassisk uppväxtskildring om den 13-årige Antoine som är mitt inne i det plågsamma steget från barndom till vuxenliv. Han har problem hemma och hans föräldrar visar inte mycket intresse för honom. Antoine börjar skolka och stjäla och han hamnar till slut på en uppfostringsanstalt. Filmen är inspirerad av regissören François Truffauts egna upplevelser. Regi: François Truffaut. I rollerna: Jean-Pierre Léaud, Albert Rémy, Claire Maurier, Patrick Auffray, Guy Decomble, Georges Flamant m.fl. (Les quatre cents coups)