”Det är pyramidernas, guldets och forntida skatters rike, men det är inte Egypten. Det är dagens Sudan, en gång hemvist åt det ärorika kungadömet Kush. Idag använder arkeologerna alla till buds stående medel – från robotar till bergsklättrare – på jakt efter ledtrådar som berör denna sedan länge bortglömda kultur. En gång i tiden fyllde kushiterna faraos säckar med guld och – under en tid – härskade de till och med över hela Egypten, men först nu börjar deras verkliga historia kunna skönjas.”