Den laglösa staden
En västernfilm som utspelar sig i Kansas åren efter det amerikanska inbördeskrigets slut. När nybyggare flyttar in i trakten kring staden Abilene uppstår snart konflikter mellan dem och de boskapsuppfödare som redan bott där i åratal. Det blir ett tufft jobb för sheriffen Dan Mitchell att försöka upprätthålla fred mellan de olika grupperingarna. Filmen bygger på romanen Trail Town av Ernest Haycox. Regi: Edwin L. Marin. I rollerna: Randolph Scott, Ann Dvorak, Edgar Buchanan, Rhonda Fleming, Lloyd Bridges m.fl. (Abilene Town)