Escape from the Planet of the Apes
I denna tredje film am Apornas Planet spelar Roddy McDowall och Kim Hunter åter igen sina roller från originalfilmen Apornas Planet. Världen är förstörd efter en serie kärnexplosioner. Två intelligenta schimpanser, Cornelius (McDowall) och Zira (Hunter), lyckas fly undan förödelsen. Med hjälp av en tidsmaskin reser de bakåt i tiden och hamnar i södra Kalifornien. Här blir de omedelbart en stor sensation och bemöts som celibriteter – ända tills de utsätts för en komplott och tvingas fly för sina liv! En härlig blandning av humor, allvar och spänning.