Förnuft och känsla
Ett romantiskt drama om herr Dashwood som när han dör måste lämna största delen av sin egendom till sin son från första äktenskapet. Detta gör att hans andra fru och hennes tre döttrar Elinor, Marianne och Margaret lämnas helt utblottade. De tas om hand av en vänlig kusin men deras fattigdom försämrar döttrarnas chans på äktenskapsmarknaden. Förvecklingarna är många men kommer den sanna kärleken att vinna till slut? Filmen bygger på en roman av Jane Austen. Regi: Ang Lee. I rollerna: Emma Thompson, Kate Winslet, Hugh Grant, Alan Rickman, Gemma Jones, Tom Wilkinson m.fl. (Sense and Sensibility)