How to Make an American Quilt
Finn (Winona Ryder) är en universitetsstudent som under en sommar hos sin mormor och gammelmoster (spelade av Oscarvinnarna Ellen Burstyn och Anne Bancroft) funderar över hur hon ska göra med sin avhandling och med ett frieri. Huset och dess gäster genomsyras av historier om gammal kärlek och hjärtesorg då medlemmarna i mormodems syklubb samlas runt hoptråcklingen av ett intrikat lapptäcke.