Kejsaren av Paris
Vid tiden för Napoleons styre är François Vidocq känd för att ha lyckats rymma från många av landets stora fängelser, och därför en legend i Paris undre värld. När han blir anklagad för ett mord han inte har begått, erbjuder han sig istället att samarbeta med polisen i utbyte mot sin frihet. Trots sina stora framgångar som detektiv väcker han poliskårens vrede samtidigt som maffian har satt ett pris på hans huvud.