Kristy Swanson, Omar Epps och Michael Rapaport har huvudrollerna som förstaårsstudenter som får en snabbkurs i mångfald, identitet och sexualitet i författaren/regissören John Singletons djärva inblick i det samtida collegelivet. Medverkar gör också Laurence Fishburne, Ice Cube, Busta Rhymes, Jennifer Connelly och Tyra Banks.