Ludovico Einaudi: Apple Music Live From the Steve Jobs Theater
För pianostjärnan Ludovico Einaudi är svaret på frågan “Is it Finished?”– titeln på den exklusiva föreställning som filmades och spelades in den 12 juni 2019 på Apple Park’s Steve Jobs Theater – inte det viktiga. ”Jag föredrar det oavslutade tillståndet”, berättar han för Apple Music, och fortsätter: ”Det är en plats där saker och ting fortfarande förändras och utvecklas.” Den inställningen möjliggör den magi som är avgörande för verket, som just hade världspremiär. Einaudis unika musikaliska språk blandar klassisk kompositionsteknik med influenser från rock, folkmusik, pop och andra genrer, för att skapa en varierad och utmanande stil och form. Medan de här tolv glädjerika, melankoliska och tankfulla styckena spelas får vi bevittna en föränderlig artist som befinner sig på scenen och i studion på samma gång: här omges han av sitt piano, skrivbord, böcker, kameror och andra verktyg medan han utvecklar nya uttryck. Med livfulla visuella bakgrunder blandar Einaudi, Redi Hasa (cello) och Federico Mecozzi (violin) stycken från tonsättarens konsertrepertoar. Dessa är hämtade från album som ”Elegy for the Arctic”, ”Elements” och serien ”Seven Days Walking” (från 2019), och några spelas live för första gången. ”Det finns en balansgång i musiken mellan ögonblick av 'sökande' och när den flödar med tydligare definition”, säger Einaudi om verkets utforskande karaktär, och sammanfattar: ”Det är ett kreativt utrymme där ditt sinne fortfarande tillåts vandra.”