Patrioter
Harrison Ford spelar Jack Ryan i denna explosiva thriller baserad på Tom Clancys internationella bästsäljare. Med tiden som underrättelseagent bakom sig, har den förre CIA-analytikern Jack Ryan rest med fru (Anne Archer, Farlig förbindelse) och barn (Thora Birch, All I Want For Christmas) på semester till London. När Ryan ska möta sin familj utanför Buckingham Palace hamnar han mitt i en terroristattack mot Lord Holmes (James Fox, The Russia House), medlem av kungafamiljen. Ryan hjälper till att stoppa angriparna och hyllas som hjälte. Men Ryans modiga ingripande gör honom till måltavla i terroristens ögon (Sean Bean, Stormy Monday), vars bror han dödat. Ryan måste nu ge sig in i hetluften igen på sitt viktigaste uppdrag någonsin – att rädda sin familj. I övriga roller ses bl.a. James Earl Jones (Jakten på Röd Oktober).