Porträtt av en kvinna i brand
Bretagne i Frankrike, år 1760. Konstnären Marianne får i uppdrag att göra ett bröllopsporträtt av Héloïse, en ung kvinna från överklassen som just lämnat klosterlivet. Héloïse ska giftas bort och den presumtiva brudgummen vill se hur hon ser ut, men den blivande bruden är motvillig till att gifta sig så Marianne måste måla av henne i smyg. Mellan de två kvinnorna växer snart en intimitet och attraktion fram. De delar Héloïses första och sista ögonblick av frihet, alltmedan Marianne färdigställer det porträtt som ska avsluta allt. Regi: Céline Sciamma. I rollerna: Adèle Haenel, Noémie Merlant, Luàna Bajrami, Valeria Golino, Christel Baras, Armande Boulanger m.fl. (Portrait de la jeune fille en feu)