Mitt i Stilla havet ligger en magisk anhopning öar, hem för en unik samling djur som inte finns någon annanstans på jorden. Med Brendan Fraser som berättare, dyker Disneynatures Sea Lions of the Galapagos ner under vattnet tillsammans med Leo, en stilig kut som lär sig att navigera i livet tillsammans med sin mamma Luna. Leo måste lämna sin mammas koloni för att hitta sitt eget hem – sjölejonens hannar måste kämpa om de bästa platserna och bara de starkaste kan bli alfahannar. Leos kolossala utmaning kantas av faror och är fullt av nya möten med en mängd olika djur, från havsleguaner och ormar till gulfenade tonfiskar och enorma galapagoshajar. I regi av Hugh Wilson med Keith Scholey som medregissör och producerad av Scholey, Wilson och Roy Conli.