Soluppgång
Soluppgång är en amerikansk expressionistisk romantisk dramakomedifilm från 1927 i regi av F.W. Murnau. Filmen är baserad på novellen Die Reise nach Tilsit, skriven av Hermann Sudermann. I huvudrollerna ses George O'Brien, Janet Gaynor och Margaret Livingston. Filmen belönades med tre Oscar under den allra första Oscarsgalan 1929.