The Bedford Incident
Nervpåfrestande spänning omger The Bedford Incident; historien om ett amerikanskt flottfartyg på en rutinmässig NATO-patrullering som hamnar i en underlig uppgörelse med en rysk ubåt. Richard Wodmark är kapten Eric Finlander, den maniske befälhavaren som driver sin spända besättning till gränsen för nervös utmattning. Sidney Poitier är Ben Munceford, en fotojournalist ombord The Bedford, vars uppdrag är att dokumentera ett ”typiskt” uppdrag. Hans moraliska indignation testas av kaptenens besatthet av att tvinga ubåten till ytan. Flera besättningsmedlemmar är nära att bryta ihop när Finlander fortsätter sin jakt. Särskilt påverkad är en före detta tysk ubåtsbefälhavare som nu finns ombord Bedford som NATO-observatör, spelad av Eric Portman.