The Great Outdoors tio år
Det har gått tio år och TGO är fortfarande lika populärt. Det senaste decenniet har åkarna, formatet och lagen förändrats, men passionen för sporten är fortfarande lika stark. Åren då Carmichael dominerade är förbi och en handfull åkare kan när som helst vinna i 450-klassen. Efter den värsta säsongen i hela sin karriär förra året, slog sig Chad Reed ut på egen hand och lanserade Two Two Motorsports. Hans nya beslutsamhet och kraft gjorde honom till amerikansk hjälte 2011. Förra årets vinnare, Ryan Dungey, fölorade sin mentor och lagkapten, Roger Decoster, som gick över till lag KTM i slutet av förra säsongen och lämnade Ryan att ensam försvara sin titel. På grund av skador har Ryan Villopoto inte tävlat en hel outdoor-säsong på två år. Men efter tre raka 250-mästerskap är han helt klart en möjlig vinnare i 450-klassen. 250-klassen kan definieras av två lag - Pro Curcuit och Factory Connection. Mitch Payton och hans lags rekordsäsong på prispallen är ännu ett exempel på detta. Världsmästaren Tyla Rattray, skotten Dean Wilson och nykomlingen Blake Bagget kämpar alla för segern i samma lag: Pro Curcuit. Förra året kom Factory Connection i kapp Pro Curcuit då de vann 250-mästerskapet med Trey Canard. Nu är det upp till Eli Tomac och Justin Barcia att få regerande Pro Curcuit på fall. Prestigen i att vinna ett amerikanskt motocrossmästerskap är det som lockar dessa män från hela världen att ställa upp varje sommar. Som vanligt är vi där och filmar den vackra men brutala sporten motocross, och påminner oss alla om... varför vi tävlar. Detta är The Great Outdoors.