The Kids Menu
THE KIDS MENU är en ny dokumentär av teamet som gav oss "Fat, Sick & Nearly Dead". När filmaren Joe Cross reste runt i världen i sina två tidigare filmer mötte han tusentals människor, och ett ämne som ständigt kom upp var det ökande problemet med barnfetma. I THE KIDS MENU möter Joe experter, föräldrar, lärare och barn, och han kommer fram till slutsatsen att barnfetma inte är huvudproblemet utan snarare ett symptom på ett större problem. Bristen på kunskap om nyttig mat. Bristen på tillgång till nyttig mat till rimliga priser. Och betydelsen av negativa förebilder, vare sig det är föräldrar, lärare eller till och med kändisar. Allt det här utgör ett stort hinder, men när barn stärks och får kunskaper väljer de ofta överraskande nog den nyttigare maten. I den här inspirerande och förhoppningsfulla dokumentären ser vi fantastiska program, inspirerande människor som bereder vägen för förändring, men framför allt ser vi hur barn visar vägen till nyttigare mat på sin meny.