De missanpassade kriminalinspektörerna Gamble och Hoitz (Will Ferrell och Mark Wahlberg) har straffats med livstid bakom skrivbordet. De hatar varandra och monotonin hos deras meningslösa jobb då de tvingas leva i skuggan av de två största och tuffaste poliserna i kåren (Samuel L. Jackson och Dwayne Johnson). Men när de killarna går ner för räkning knackar möjligheten på dörren för Gamble och Hoitz. De snubblar över vad som kan vara ett av de största brotten på flera år. Kan The Other Guys ta fram det som krävs för att lösa fallet utan att döda varandra och förstöra New York under tiden? Från regissören av Step Brothers och Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby.