Kvinnan med de 5 elefanterna
Svetlana Geier anses vara den främsta översättaren av rysk litteratur till tyska. Hon har precis slutfört sitt livsverk för bokförlaget Ammann i Zürich – att göra nya översättningar av Dostojevskijs fem stora romaner – de så kallade fem elefanterna. Hennes arbete kännetecknas av en storslagen och sensuell känsla för språk och en kompromisslös respekt för författarna hon översätter. Hennes liv har överskuggats av Europas skiftande historia.Tillsammans med filmregissören Vadim Jendreyko, gör den 85-åriga kvinnan sin första resa från den plats hon valt som sitt hem i Tyskland, tillbaka till platserna från hennes barndom i Ukraina. Filmen flätar samman historien om Svetlana Geiers liv med hennes litterära arbete, och kartlägger hemligheten bakom denna outtröttligt hårt arbetande kvinna. Den berättar om mycket lidande, tysta medhjälpare och oväntade chanser – och en kärlek för språk som överglänser allt annat.