Invånarna på Saltkråkan får det riktigt hett om öronen när Malin och Peter får sitt första barn - Skrållan! Det blir inte lätt för en så förvirrad morfar som farbror Melker att hålla ordning på henne. Skrållan rymmer nämligen så snart hon kan.