Wild River
En anställd från Tennessee Valley Authority på 1930-talet, Chuck Glover (Montgomery Clift), skickas för att övervaka färdigställandet av Tennessee River-dammen, och har i uppdrag att övertala lokalbefolkningen att flytta från sina hem för projektet. Bland lokalbefolkningens motståndare finns en bonde som är upprörd över att han måste anställa svarta arbetare och en äldre kvinna (Jo Van Fleet) som är övertygad om att hon kommer att dö om hon tvingas flytta från sin mark.