Alla familjer måste möta utmaningar, varje dag. Men många möter också en stigande våg av diskriminering och hat i sina kyrkor, skolor och till och med sina egna stadsdelar. We Live Here: The Midwest handlar om familjer som hoppas få stanna i den del av landet de älskar, och där de ofta har etablerat djupa rötter: en trans/queerfamilj med fem barn i Iowa måste hitta ett nytt samhälle efter att ha blivit utstött från sin kyrka; ett homosexuellt svart par med en ung dotter testar gränsen för acceptans i Nebraska; ett lesbiskt par hemundervisar sin mobbade son på en gård i Kansas; en homosexuell lärare i Ohio skapar ett säkert utrymme för HBTQI+-elever; och ett par i Minnesota kämpar för att återuppbygga sina familjer efter båda deras övergångar. Samtidigt tar Minnesota-representanten och queer-mamman Heather Keeler HBTQI+-rättigheter till den politiska fronten trots pågående dödshot. I grund och botten fångar filmen en avgörande tid då antiqueer-lagstiftning och förakt snabbt ökar runt hela landet, och värderingarna hos alla familjer i mellanvästern testas till det yttersta.