Black Narcissus
Black Narcissus är baserad på romanen med samma namn av Rumer Godden. Den utspelar sig i Mopu, Himalaya under 1934. När de unga nunnorna av St. Faith startar en missionsstation, väcks förbjudna begär genom de mysterier som hemsöker palatset. Det verkar som en fruktansvärd tragedi är på väg att upprepas. Syster Clodagh leder en expedition till en avlägsen del av Himalaya under de senare åren av brittiskt styre i Indien. Palatset i Mopu har donerats av General Toda Rai. Han hoppas att systrarna av St. Faith ska lyckas tvätta bort de olyckliga minnena från det som en gång kallades ”Kvinnohuset”. Minnen som förknippas med hans bortgångna syster, Srimati. Trots att Clodagh ignorerat varningarna från generalens rike agent, mr Dean, tar snart isolering och sjukdom ut sin rätt. Palatsets förbannelse har en speciellt stark inverkan på syster Ruth. När dåtid och nutid möts anländer den unge general Dilip Rai. Det blir gnistan till en explosion av undanträngd åtrå som kan sluta i dödlig konfrontation.