Skattjägaren Darrell Miklos dyker i Campeche i Mexiko i jakt på några skeppsvrak som astronauten Gordon Cooper såg från rymden år 1963.
Darrell söker ledtrådar i Coopers förflutna. Hans änka yppar hemligheter, men kommer en före detta flygledare inom NASA att göra detsamma? Darrell saknar en viktig pusselbit.
Darrell beger sig till skeppsvraket Atocha som Cooper hittade för 50 år sedan. Experter skickar honom till ett arkiv i Spanien där han letar efter ett gammalt manifest.
Darrell hittar den sista delen av Coopers kod, men det medför risker när han anlitar ett arbetslag och delar med sig av sina hemligheter. Det görs en stor upptäckt till havs.
Den unika upptäckten leder till en omfattande räddningsoperation. Att få upp och undersöka Columbus ankare kan bli den största utmaningen hittills.