Den 31 augusti 2021 återtog talibanerna makten i Afghanistan. Efter 20 år hade USA förlorat sitt längsta krig. Kostnaderna var enorma – framför allt i form av mänskligt lidande och död. Med hjälp av intervjuer med både talibanledare och amerikanska beslutsfattare, som gjorts under två decennier, får vi en bild av de missbedömningar som ledde fram till talibanernas seger.