Godfather of Harlem
När han inser att heroinet är avgörande för att han ska kunna återta Harlem, söker Bumpy febrilt efter langare som är oberoende av italienarna. Chin sammansvärjer sig med mutade poliser i ett försök att få Bumpy anhållen och inspärrad igen. Samtidigt oroar sig Mayme för vilka följder det kommer att få för familjen att Bumpy har räddat deras dotter Elise från ett liv på gatan.
Cassius Clay möter den lokala boxningshjälten Doug Jones i ringen. Mayme insisterar på att Bumpy ska stödja Jones, som är talesperson för hennes ungdomsorganisation i Harlem, men Malcolm X pressar Bumpy att stödja Clay. Samtidigt startar Chin ett italienskt revirkrig mot Bonanno i Harlem, och en nedgrävd hemlighet visar sig vara det som driver fejden.
För att betala tillbaka sin skuld får Bumpy i uppdrag att mörda ett vittne i ett rättsmål mot familjen Genovese. Elijah Muhammed besöker Malcolm X moské där han träffar Elise, som han ber spionera på Malcolm. Chin får reda på att Teddy lever, och Ernie Nunzi får städa upp efter hans misstag. Samtidigt bestämmer sig Esther James för att stämma Adam Clayton Powell jr för förtal.