Den hårt arbetande kommissarie Morse utreder brott i universitetsstaden Oxford tillsammans med sin assistent, inspektör Lewis. Morse drar nytta av sin höga intelligens i sin på jakt på gärningsmän men hans romantiska sida ställer ibland till det för honom.