Pyramiden - Att hitta sanningen
Efter en rad utgrävningar hävdar den amerikanske historikern och entreprenören Sam Osmanagic att det finns pyramider i Europa! Motståndare försöker stoppa utgrävningar och framställer hans påstående som ett bedrägeri. Egyptiska forskare bekräftar existensen av pyramiderna. Mystiska stensfärer, pyramid med en EM Beam och tunnlar med helande energi fascinerar. Prisbelönt dokumentär.
Upptäckten, upptäckaren och pyramiden
Den bosnisk-amerikanske historikern och entreprenören Semir Osmanagic hävdar att det finns pyramider och tunnelkomplex i Visokodalen i Bosnien. Slutsats efter a serie utgrävningar som påbörjades 2006. Media och vetenskapsmän reagerar skeptiskt och avvisar idén. I samma dal håller tyska arkeologer på att gräva ut bosättningarna Butmir-Kulturen, en neolitisk civilisation 7000 år gammal.
Pyramidernas geologi är förvirrande. Tvisten uppstår mellan forskarna. Motståndarna försöker stoppa ytterligare utgrävningar och framställer pyramidteorin som ett bedrägeri. Sam Osmanagich presenterar sig själv som humanitär, affärsman, entreprenör. Vi lär oss om hans liv i USA, basket och pyramidenergi samt hans teori om alternativ historia och märkliga fenomen.
Tyska forskare avslöjar den antika civilisationens hemligheter. egyptiska vetenskapsmän rundtur utgrävningsplatser, skallra och diskus som försöker sätta bosniska pyramiderna i perspektiv. De bosniska pyramiderna är pyramidkullar. Geologiskt formad och sedan fulländad av människan intervention. Även under press bekräftar de Pyramidens existens och anslutning till uråldrig civilisation.