Romulus
Ruminas anhängare tar med Wiros och Iemos till grottan för att träffa Varginnan. Ilia ger sig av med sin far Amulius för att skipa rättvisa. Numitor och Silvia lämnar staden med prins Lausus.
Velias soldater går till skogs i jakt på Ruminas anhängare, som väntat på dem med Iemos och Wiros och är redo att strida. Ivrig efter hämnd sätter Spurius eld på skogen. Amulius måste återvända till Alba Longa.