Nino Scotellaro är en åklagare på Sicilien som har vigt hela sitt liv åt att bekämpa maffian. Plötsligt anklagas han för att vara en av dem han alltid bekämpat: en mafioso. Efter att ha blivit dömd har han inget att förlora. Nino bestämmer sig för att iscensätta en machiavellisk plan för att hämnas. Han ska bli en av de laglösa han orättvist har förvandlats till.