En tidigare högt uppsatt polis från New York blir den första kvinnliga polischefen i Los Angeles.
Borgmästare Buddy Gray ber Tommy att personligen övervaka utredningen när en Hollywoodproducent attackeras under en fest i sitt hem av en kvinna som hävdar att han först försökte förgripa sig på henne.
Tommy måste bestämma hur LAPD:s resurser ska användas när en klimatförändringsprotest ger upphov till upplopp och ett bombhot samtidigt som ett jordskred stänger av en större motorväg.
När en konsertarrangör som anklagas för att ha lurat sina kunder och leverantörer tar gisslan på en restaurang skickar Tommy Cooper och Diaz att hantera situationen tills hon kan anlända.
Borgmästare Buddy Gray sätter ytterligare press på Tommy för att snabbt lösa en uppmärksammad kidnappning när ett barn tas från en framstående lokal affärsman, vilket väcker L.A.:s uppmärksamhet.