A Very Bloody Affair - 1862
S1, E2: 1862 saw the birth of modern warfare and the transformation of Lincoln's war to preserve the Union into a war to emancipate the slaves. Episode two begins with the political infighting that threatened to swamp Lincoln's administration and then follows Union General George McClellan's ill-fated campaign on the Virginia peninsula. The episode follows the battle of ironclad ships, camp life and the beginning of the end of slavery. Ulysses S. Grant's exploits come to a bloody resolution at the Battle of Shiloh. The episode ends with rumors of Europe's readiness to recognize the Confederacy.