Buck and the Preacher
Widely regarded at the time of its release as Butch Cassidy and the Sundance Kid with a social conscience, Buck and the Preacher is an immensely satisfying Western which marked Sidney Poitier's directorial debut, as well as his first screen pairing with superstar Harry Belafonte. Poitier stars as Buck, an ex-Union Army Cavalry sergeant who becomes a scout for freed slaves heading to the Colorado frontier. Tagging along with him are his wife (Ruby Dee in a scene-stealing performance) and a Bible-thumping con artist known as the Preacher (Belafonte). Attacked by racist bounty hunters determined to return the former slaves to a life of sharecropping in Louisiana, Buck and his followers must summon all the courage they have in order to reach their destination and help settle the Wild West.