In the Heat of the Night
Sidney Poitier, in one of his most-celebrated roles, appears as Virgil Tibbs, a Philadelphia homicide detective who, while visiting a small Mississippi town, will find himself falsely arrested for the murder and then, in a strained collaboration with the town's sheriff (Rod Steiger), stays on to help solve the murder. Steiger's town is a backward "redneck" Southern burg whose population includes an aristocratic racist, the eccentric owner of a fly-infested diner, exceptionally stupid cops, young thugs who beat people up for the fun of it and a young woman who provocatively cools herself by standing nude at her window. When the murder is finally solved Poitier and Steiger will part with reserve and distance, but with enormous respect for each other. Norman Jewison directed.