Tim's Vermeer
Tim's Vermeer, directed by Teller of Penn & Teller fame. Produced by Teller's stage partner Penn Jillette and Farley Ziegler, the film follows Tim Jenison, a Texas based inventor, as he attempts to solve one of the greatest mysteries in all of art: How did 17th century Dutch Master Johannes Vermeer ('Girl with a Pearl Earring') manage to paint so photo-realistically, 150 years before the invention of photography? Jenison's epic research project ultimately succeeds as he uses 17th century technology -- lenses and mirrors -- to develop a technique that might have been used by Vermeer, supporting a theory as extraordinary as what he discovers. Spanning a decade, Jenison's adventure takes him to Delft, Holland, where Vermeer painted his masterpieces; on a pilgrimage to the North coast of Yorkshire to meet artist David Hockney; and eventually even to Buckingham Palace, to see the Queen's Vermeer.