Gargoyles
Awakening, Part 1
In 994, a band of Vikings attack castle Wyvern in Scotland, but are driven back by the gargoyles protecting it. While retreating, they vow revenge... and someone in the castle may just want to help them with that.
The remaining gargoyles are cursed to sleep for 1000 years. David Xanatos buys and moves the castle to New York City, the gargoyles are awakened, and the castle is attacked.
Not satisfied with Xanatos's explanation, detective Maza decides to take a look around the castle by herself. Xanatos wants the Gargoyles' help in retrieving the stolen data.
Elisa and Goliath are ambushed in the park by a group of commandos. They try to escape, but dawn comes and Goliath turns to stone, leaving Elisa having to lead the pursuers away alone. Upon Goliath's return to the castle, Xanatos reunites him with an old 'friend'. The Gargoyles accept to help Xanatos retrieve his stolen disks from Cyberbiotics.
The gargoyles recover the missing disks and hand them over to Xanatos. Elisa informs them the attacks were staged by Xanatos to complete his Steel Clan, a form of gargoyle robots.
With the help of his assistant Owen Burnett, Xanatos decides to test the gargoyles against the Pack, a group of television heroes who are also highly trained mercenaries.