Le faucon maltais
Een stel omhooggevallen schooiers zijn tot alles in staat om een met juwelen bezette valk te pakken te krijgen. Detective Sam Spade (Humphrey Bogart) wil weten waarom – en wie ten onder zal gaan. Deze derde verfilming van Dashiell Hammett's roman is een film van debuten: Het regisseurdebuut van John Huston, het filmdebuut van de mollige Sydney Greenstreet, de eerste 'film noir' uit de filmgeschiedenis en de rol waarmee Bogart doorbrak na jaren contractueel aan Warner te zijn verbonden. Een cast van steracteurs (inclusief Greenstreet, Mary Astor, Peter Lorre en Elisha Cook Jr.) vergezelt Bogart in dit doordringend geschreven kassucces, die een plaats verdiend heeft bij de beste vijfentwintig in de lijst van 100 beste Amerikaanse films van het American Film Institute. Velen zeggen dat dit de beste detectivefilm is die ooit werd gemaakt en iedere keer dat u hem ziet, zal u dit moeilijk kunnen ontkennen.